Dag 16

Nijô castle
I dag blev det äntligen av! Nijô castle var jätte häftigt att se och uppleva. Uppleva? Jag pratar förstås om det välkända näktergalsgolvet, som finns i varenda gång i palatset. Personligen tycker jag inte att gnislandet i golvet lät precis som näktergalar, men det var inte så långt ifrån! Runt omkring palatset fanns massor av fina träd och gångar. Jag kan tänka mig att trädgården under körsbärsblomningen är jätte vacker. Den var väldigt fin nu oxå, men de flesta lövträden hade redan tappat den mesta delen av sina löv. I palatset fanns mängder av olika rum. Stora, öppna rum. Alla med guldaktiga väggmålningar, målade av olika kända konstnärer. Det fanns faktiskt inte ett enda ställe som inte hade målningar nu när jag tänker efter. Tak och väggar var helt fullspäckade i rummen.  I endel av rummen fanns dockor ditställda/-satta. Detta gjorde det lättare att fantisera ihop bilden av den mäktige Shogunens omgivning. Utanför rummen fanns en gång med trägolv. Detta är det såkallade "näktergalsgolvet". Jag som trodde att golvet skulle vara lagt i ett av rummen! Runt omkring palatset fanns andra mindre palats belägna. Det är kanske dumt att säga att de var små, men i jämförelse med shogunens palats var de betydligt mindre. Inne i palatset fick man inte ta kort, så därifrån kan jag tyvär inte visa er något. Ni får helt enkelt nöja er med den fina trädgården :)!

image91

             




Nu ska vi kanske iväg upp på stan en stund. Erik har mått lite dåligt i dag, så vi får se hur det blir med det. Förresten har jag lagt upp bilder från helgen, så bläddra ner lite så får ni se oss smaska en massa gott :)!

Kommentarer
Postat av: Linda Konnichiwawa!

Snygga bilder och bra skrivet...!
Ha en bra vistelse i Tokyo...!
Far...!

2007-12-03 @ 13:02:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0